Het authenticiteitslabel is in het leven is geroepen om ambachtelijke ondernemers te belonen. Om in aanmerking te komen, moet minstens de helft van de productie met de hand gemaakt worden en mogen er niet meer dan twintig personeelsleden in dienst zijn. Bovendien moet elk product de handtekening van de maker dragen.

Het Chocoladehuis, dat dit jaar 20 jaar bestaat, heeft al pralines gemaakt met het HIB-label. 'De klanten komen vaak zelf met ideeën af', zegt Steve Goetschalckx. 'Zo heb ik onlangs voor vaderdag een biljarttafel in chocolade moeten maken. Bijna elke maand staat bij ons in een bepaald thema. Nu is dat het einde van het schooljaar en van oktober tot december maken we chocolade voor de feestdagen.'  'De traditionele producten blijven het beste verkopen', zegt Gerda Aerts. 'Melkchocolade blijft nog steeds het populairste. In de twintig jaar dat we bezig zijn, heeft pure chocolade terrein gewonnen op witte chocolade.'

Dirk Van Gompel begon 12 jaar geleden met zijn ambachtelijk timmerbedrijf aan Hoogeind in Meer. Al het maatwerk voor zowel binnen als buiten wordt gemaakt in het eigen atelier. 'Het verschil tussen onze producten en die uit fabrieken is duidelijk zichtbaar. Maatwerk is heel anders dan seriewerk. We maken veel tuinhuizen en daarbij proberen we authenticiteit te behouden. Op alle vragen van klanten proberen we een antwoord te vinden.'

Voorzitter Patrick Melis van Unizo Hoogstraten en schepen van lokale economie Roger Van Aperen (N-VA) overhandigden het label aan de twee Hoogstraatse laureaten. (Unizo - foto : Luk Collet)